Range Rover Sport 2,7 TDV6 HSE

Luxusní koráb
Žhavým želízkem v ohni automobilky Land Rover je model Range Rover Sport a právě tento model s typovým označením 2,7 TDV6 HSE jsem si vybral k testu. Range Rover s přívlastkem Sport vytvořil v britské automobilce zcela nový segment, ovšem v návaznosti na svého staršího bratříčka Discovery z kterého přebírá spousty systémů a ovládacích prvků, jako například vzduchové pérování, audiosystém s dotykovým monitorem a DVD navigací.
Dravý sportovec
Bezpečnost především
Interiér v testovaném voze působil díky své výbavě velice luxusně a kožená sedadla mne doslova vtáhla do svých útrob. Efektní řešení dvoubarevného interiéru je líbivé, ovšem na druhou stranu se zde nabízí otázka praktičnosti- černé čalounění působí usedleji a praktičtěji než-li světlá kůže. Kvalita zpracování všech částí je dle stupnice ve škole chvalitebná, veškeré ovladače jsou na dosah a kromě ovládání dotykového displeje navigace, který mimochodem u nás stále nefunguje a dle vyjádření generálního importéra v horizontu dvou let nebude fungovat, řidič nemusí měnit svoji polohu za volantem.Věnec multifunkčního volantu padne skvěle do ruky a všechny nabízené funkce jsou snadno dosažitelné. Výtka patří voliči automatické převodovky. Zprvu se mi stávalo, že jsem prakticky vždy při volbě z výchozí polohy „P“ na automatické převodovce zavadil o ovladač hlasitosti rádia. Pochvalu ale zaslouží vyhřívání sedadel která se během pár minut vyhřejí na příjemnou teplotu a dvoupolohovým ovladačem potom regulujete jejich výhřevnost.
Jízda v novém Range Roveru Sport je skutečný zážitek. Již po usednutí a nastartování vznětového šestiválce se systémem přímého vstřikování common rail a 190 koňskými silami se v kabině rozprostře nádherné ticho. Bez pohledu na otáčkoměr vůbec nezjistíte že je motor v činnosti. Na automatické šestistupňové převodovce volím režim „D“ a vyjíždím. Převodovka je v souladu s motorem který se jen tak líně převaluje na hranici 1500 otáček. Nikde ani známka cukání při řazení. Vše jde jednoduše a hladce. Zátah je slušný na první tři převodové stupně, potom už se motor musí nechat chvíli rozbíhat než dojde k opětovnému přeřazení. Pokud patříte k těm, kteří potřebují alespoň párkrát za jízdu „zakvedlat šaltpákou“, není nic jednoduššího než pohybem páky od sebe zvolit manuální řazení a nic Vám nebrání získat plnou vládu nad vozem.
Elektronika samozřejmě zasáhne v případě přetočení nebo podtočení dané rychlosti. Při rychlosti 120km/h motor točí na šestý převodový stupeň něco málo přes 2000 otáček za minutu. Pokud je třeba bleskového zrychlení, stačí pedál plynu zatlačit na podlahu a během okamžiku dojde k podřazení o dva převodové stupně. Land Rover Sport má elektronicky omezenou rychlost těsně pod hranicí 200km/h. Zrychlení z 0-100km/h proběhne u vozu z celkovou hmotností 3070 kg během 11,9s. Pokud se ptáte na průměrnou spotřebu paliva je v praxi tato hodnota v rozmezí 12-14 litrů na 100 km. Při jízdě „na spotřebu“ se dostanete i zlehka pod 10l/100km. Ale pojďme do terénu, je to přece terénní vůz a po silnici jezdí každý automobil. Přichází polní cesta. Zastavuji a volím na otočném ovladači systému terrein response jeden z pěti přednastavených jízdních režimů – vyjeté koleje. Zvedám Sporta pomocí vzduchového pérování do offroad pozice o dalších 5,5 cm výše než je běžná světlá výška.V tomto režimu Vás elektronika nechá jet pouze do rychlosti 50km/h potom zasáhne a automobil spustí opět do polohy pro běžné cestování. Zároveň se nastaví reakce na sešlápnutí pedálu plynu (zabírá až od 2/3 z důvodů větší kontroly nad vozem při přejezdu nerovností) a změní se charakteristika točivého momentu. Na dotykovém displeji se Vám nabídnou dvě ikony naznačující možnost zavření diferenciálu (jde o zavření pouze na 95% a ovládá se elektronicky bez zásahu řidiče).
Další nespornou výhodou je grafické znázornění natočených kol, aktuální nastavení světlé výšky, možnosti kopírování terénu jednotlivých kol včetně vyznačení mezních možností, zařazeného rychlostního stupně a terénní redukce, popřípadě aktivace systému HDC – kontrolované sjíždění svahů rychlostí 9,5km/h vpřed a 6,5km/h vzad. Vše je nastaveno, můžeme vyrazit. Díky vzduchovému pérování se jízda po nerovnostech stává poklidnou plavbou na výletním parníku. Žádné vibrace nebo rázy do volantu, žádné vrzání či skřípání od podvozku nebo tlumičů. Ač se to na první pohled nezdá, Range Rover Sport je plnohodnotný terénní vůz a tomu odpovídají i hodnoty nájezdového úhlu který signalizuje hodnotu 34 stupňů a přechodový úhel 25 stupňů.
Systém terrein response pracuje bezchybně a vyobrazené zámečky jednotlivých uzávěrek diferenciálů na středovém panelu obrazovky navigačního systému ( který bohužel nenabízí funkci ztmavení displeje a proto při provozu v noci působí jako rušivý element. Jediná jeho funkce je zcela vypnout barevný displej) mění barvy ze zelené na oranžovou. To proto, že dochází k uzavírání a otevírání diferenciálů a je jen málo situací kdy už opravdu Range Rover neví kudy kam a zůstane stát se stále hrabajícími všemi koly. Vše závisí na vhodné volbě pneumatik a tento vůz měl klasiku v podobě univerzálních černých válců Goodyear o rozměrech 255/50 R 19“ takže podmínky nebyly ideální. Jednoznačným kladem je prakticky neslyšitelný motor a hladký chod šestistupňového automatu. Na druhé straně pomyslných
Cena nového modelu Range Rover Sport v provedení 2,7 TDV6 S začíná na částce 1 545 000,- korun včetně DPH. Za příplatek 35.000,- korun je možno vůz předělat na kategorii N1a díky přepážce pro odpočet DPH tak ušetřit cca 300.000,- korun.
Od tohoto vozu čekejte pomoc při jízdě mimo zpevněné vozovky a pouhým otočením knoflíku se promění ve svižného sportovce který Vás dopraví s noblesou sobě vlastní i tisíce kilometrů daleko. Svoji přítomností vzbudí pozornost všude tam , kde se objeví a vždy bude něčím jiným než jeho konkurence. Na druhou stranu nikdy nebude tak známí jako jeho konkurence a po silnicích se bude prohánět velice poskromnu. Spousta lidí dává přednost právě BMW nebo VW pro jejich servisní síť a rychlejší dodání náhradních dílů.
Komentáře
Přehled komentářů
Krásný autíčko, akorát teda s tim aerodynamický hlukem si nejsem jistej, nebylo by pak lepší auto odhlučnit? https://www.2din.cz/odhlucneni-auta/ našel jsem tuto firmu, myslíte, že se vyplatí do toho investovat?
Hodnocení
(Komar, 30. 12. 2020 13:39)Užitečný článek. Já jsem se jen chtěl zeptat, slyšel jsem, že do Sportu se nedá nainstalovat externí autorádio , třeba tohle https://www.2din.cz/autoradia-s-dvd/autoradio-2din-dn8803k/. Víte jaké jsou s tím potíže a proč?


Hluk
(Vašek, 23. 4. 2021 10:51)